Akson - Rehabilitacja
Fizykoterapia
FIZYKOTERAPIA

Laseroterapia

LASEROTERAPIABiostymulacja laserowa jest to proces przyspieszania lub usprawniania reakcji fizjologicznych, wywołany naświetlaniem tkanek przez promień laserowy.

W laserze światło jest zebrane w jedną wiązkę. Wzbudzone fotony emitują energię w sposób niezależny na poziomie atomu, przemieszczając elektrony na jego orbitach. To zjawisko nazywamy "pompowaniem optycznym".

Promieniowanie lasera wywołuje fizjologiczne odruchy układu naczyniowego skóry, co poprawia jej ukrwienie i pobudza procesy metaboliczne i wywołuje reakcje w narządach wewnętrznych. Ma to wpływ na zwiększenie przepływu krwi, uaktywnia działanie szpiku kostnego, podnosi stężenie adrenaliny, histaminy i serotoniny, co jest mechanizmem działania przeciwbólowego. Zastosowanie:

• w ostrych i przewlekłych mięśniobólach różnego pochodzenia
  • w chorobach zwyrodnieniowych stawów
  • w urazach i przeciążeniach więzadeł stawu kolanowego
  • w zespołach bólowych: "bolesnego barku", "łokcia tenisisty" i "łokcia golfisty"
  • w chorobach reumatycznych
  • w nerwobólach (np. nerwu trójdzielnego, rwy kulszowej)
  • w chorobach skóry i trudno gojących się ranach
  • w ostrym i przewlekłym zapaleniu zatok

NAŚWIETLANIE LAMPĄ BIOPTRON (BIOV)

LAMPA BIOV   Terapia światłem BIOPTRON - w sposób naturalny wzmacniać regeneracyjne i utrzymujące równowagę zdolności organizmu, przez co pomaga organizmowi wyzwalać jego własny potencjał leczniczy. Po dojściu do tkanek energia światła wspomaga proces biostymulacji (co oznacza, że w pozytywny sposób stymuluje różnorodne procesy biologiczne w organizmie a tym samym wzmaga funkcje organizmu).

Leczenie Światłem Lampy BIOPTRON można stosować, jako monoterapię i/lub leczenie uzupełniające w gojeniu ran, przy następujących schorzeniach.

• Rany pourazowe
  • Oparzenia
  • Rany pooperacyjne
  • Żylaki nóg
  • Odleżyny

NAŚWIETLANIE LAMPĄ SOLLUX

NAŚWIETLANIE LAMPĄ SOLLUX   SOLLUX to naświetlanie promieniami podczerwonymi. Powoduje przyjemne odczucie ciepła naświetlanej powierzchni. Stosuje się filtry niebieskie lub czerwone, który ogranicza zakres działania promieni podczerwonych. Zabieg często stosowany jest jako przygotowanie do masażu, elektroterapii czy ćwiczeń ruchowych.

DZIAŁANIE:
  • Rozszerzenie naczyń włosowatych
  • Zmniejszenie napięcia mięśni
  • Zwiększenie przepływu krwi tętniczej przez tkankiv
  • Podwyższenie progu odczuwania bólu
  • Pobudzenie receptorów cieplnych skóry
  • Wzmożenie przemiany materii
WSKAZANIA:
  • Przewlekłe i podostre stany zapalne stawów i okolic okołostawowych
  • Nerwobóle
  • Zespoły bólowe

PRĄDY DD - DIADYNAMICZNE

Prądy diadynamiczne (sześć rodzajów: MF, DF, CP, LP, RS, MM) są to prądy impulsowe o niskiej częstotliwości i charakteryzują się działaniem dynamogennym, to znaczy: przenikaniem w głąb tkanek.

Ten czynnik ma właściwości wzbudzania względnie zwiększania pobudliwości, a więc przywracania tkankom ich normalnego, fizjologicznego dynamizmu (siły i napięcia).

Podczas zabiegu w krótkim czasie kilkakrotnie zmieniamy rodzaj prądu . Działanie prądów DD, w zależności od ich rodzaju, polega na przekrwieniu, efekcie przeciwbólowym, zmniejszeniu napięcia lub stymulacji mięśni. Jest to działanie miejscowe i stosunkowo płytkie.

Zastosowanie:

• w przewlekłych stanach bólowych, nerwobólach i mięśniobólach
  • w stanach pourazowych z obrzękiem
  • w zesztywnieniu stawów
  • w stymulacji mięśni w niedowładach wiotkich
  • przy zwiększonym napięciu mięśni gładkich

PRĄDY GALWANICZNE

Do zabiegów galwanicznych używamy prądu stałego wprowadzanego do tkanek przy pomocy dwóch płaskich elektrod.

Pomiędzy elektrodą a skórą pacjenta umieszcza się wilgotny podkład.

Przepływ prądu stałego przez tkankę mięśniową i nerwową powoduje zmiany w ich pobudliwości, co jest wynikiem zachodzącego pod wpływem prądu przemieszczania się jonów i zmian w polaryzacji błon komórkowych.

Pobudliwość pod elektrodą połączoną z biegunem ujemnym źródła prądu, czyli katodą - wzrasta, zaś pod anodą (+) maleje, dlatego też wpływ bieguna dodatniego wykorzystujemy w zwalczania bólu, a bieguna ujemnego w leczeniu zaburzeń czucia i zapobieganiu degeneracji włókien w uszkodzonym nerwie.

• nerwobóle
  • zespoły bólowe w chorobie zwyrodnieniowej kręgosłupa
  • przy utrudnionym zroście kostnym
  • w zaburzeniach krążenia obwodowego

JONOFOREZA

Jonoforeza jest to zabieg polegający na wprowadzeniu leków przez skórę lub śluzówkę za pomocą prądu stałego.

W zabiegu jonoforezy wykorzystujemy działanie prądu tak jak podczas zabiegu galwanizacji i działanie leków przenikających do tkanek.

Jony leków nie docierają do elektrody zamykającej obwód, lecz tracą swoje ładunki na otoczkach i błonach komórkowych.

W czasie od 24 do 48 godzin utrzymują swoje koncentracje i przenikają głębiej, docierając drogą krążenia do zmienionych chorobowo tkanek.

Zastosowanie:

• przeciwzapalnie, odczulająco - jon wapnia
  • bakteriobójczo, aseptycznie - jony metali
  • znieczulająco, przeciwbólowo -jon lignokainy
  • zmiękczająco na tkankę łączną (blizny) - jon jodu
  • w chorobach reumatycznych - jon salicylu

ULTRADŻWIĘKI

Mikromasaż falą ultradżwiękową. Fale akustyczne o częstotliwości wyższej niż słyszalność ucha ludzkiego. Drgania są generowane przez przetwornik ultradźwiękowy. Do terapii stosujemy fale ciągłe lub impulsowe emitowane w określonym czasie, o odpowiedniej mocy .

Jednym z najistotniejszych efektów towarzyszących oddziaływaniu fali drgań na organizm jest wywołane przez nią ciśnienie. Owe wahania ciśnienia są główną składową mechanizmu leczniczego działania ultradźwiękami.

Ponadto ultradźwięki dają efekt cieplny ( największy w tkance nerwowej i na granicy zmian struktur tkankowych ) oraz fizykochemiczny.

DZIAŁANIE:
  • przeciwbólowo
  • zmniejszenie napięcia mięśni
  • rozszerzenie naczyń krwionośnych
  • hamuje procesy zapalne
  • hamowanie układu współczulnego
  • przyspieszenie wchłaniania tkankowego
  • pobudzenie przemiany materii i oddychania tkankowego

WSKAZANIA:
  • przewlekłe i podostre stany zapalne stawów, okolic okołostawowych oraz kręgosłupa (bóle pleców, krzyża, zespół bolesnego barku, łokieć tenisisty, golfisty itp.)
  • zmiany zwyrodnieniowe stawów kręgosłupa, biodrowych, kolanowych, stóp i rąk i innych
  • ostrogi kości piętowej
  • nerwoból nerwu trójdzielnego
  • blizny, przykurcze

INTERDYN

Prady interferencyjne "INTERDYN" (wg NEMECKA) - powstają w wyniku nakładania się dwóch prądów sinusoidalnych średniej częstotliwości, niezmodulowanych, o nieznacznie różniących się częstotliwościach, najczęściej wynoszących 4000 i 3900 Hz lub 4000 i 4100 Hz. W skutek interferencji zachodzącej w tkankach następuje modulacja amplitudy i w jej wyniku powstają impulsy małej częstotliwości.

• przeciwbólowo
  • zwiększenie pobudliwości skurczu mięśni szkieletowych
  • zmniejsza napięcie nerwów współczulnych
  • rozszerzenie naczyń krwionośnych i poprawę krążenia
  • poprawa trofikii (odżywienia) tkanek
  • obniżenie napięcia mięśni lub pobudzenia ( w zależności od częstotliwości)

TENS

Przezskórna stymulacja elektryczna. Podczas tej terapii wykorzystuje się prądy impulsowe małej częstotliwości. Przezskórna stymulacja elektryczna jest szczególnie przydatna w zwalczaniu bólu po przebytych uszkodzeniach nerwów obwodowych, bólu kikutów poamputacyjnych, nerwobólu po przebytym półpaścu oraz bólów fantomowych. TENS blokuje bodźce i pobudza organizm do wydzielenia endorfin (tzw. hormonu szczęścia). TENS znajduje również zastosowanie w terapii trudno gojących się ran i owrzodzeń.

Created by Tworzenie stron Warszawa 2005r.